RSS

Daily Archives: Jun 26, 2007

Bisnes di Usia 13

Malam tadi, sewaktu saya sedang enak menjamu selera bersama rakan- rakan, kami disapa oleh seorang makcik menjual kuih.

Berusia pada lingkungan lewat 30- an, beliau menyapa setiap orang yang sedang makan untuk membeli kuih.

Saya hanya nampak kerepek dan kuih bahulu dari karung plastik yang beliau bawa. Dalam kepala saya berfikir, bukan semua orang memiliki keberanian untuk mengadakan jualan langsung dari satu tempat ke satu tempat yang lain.

Saya juga mempunyai pengalaman seperti makcik tersebut, pernah bergerak dari satu meja makan ke meja yang lain, merasa betapa peritnya untuk mendapatkan seorang pelanggan membeli kerepek pisang dan kuih bahulu. Read the rest of this entry »

 
4 Komen

Posted by di Jun 26, 2007 in Kisah Hidup

 

Aku, Perempuan Dan Dot, Dot, Dot

Apakah reaksi kali pertama saudara/ saudari melihat wajah saya? Di kalangan kawan- kawan, ada sesetengah daripada mereka memanggil saya “Mat Jambu”, “Player” dan “Playboy”.

Kadang- kadang, saya ketawa apabila mereka menggelar saya dengan nama tersebut, tetapi kalau acap kali kami bertemu dan nama itu sahaja yang keluar dari mulut mereka… Rimas saya dibuatnya.

Mungkin anugerah pancaindera pemberian Tuhan yang menyebabkan mereka memanggil saya sebegitu. Ramai orang berpendapat muka kacak atau lawa mempunyai ramai ‘peminat’. Terpulang kepada saudara/ saudari untuk meletakkan saya di kedudukan yang ramai ‘peminat’ ataupun tiada ‘peminat’.

Semua gelaran tersebut membawa saya mengingati detik- detik lucu yang terjadi di antara hidup saya dan dunia wanita. Barangkali, saudara/ saudari akan ketawa sendiri sewaktu membaca entri ini. Read the rest of this entry »

 
7 Komen

Posted by di Jun 26, 2007 in Kisah Hidup