RSS

Daily Archives: Jun 29, 2007

Pertemuan Catur Dengan Aku

Pernah saudara dengar permainan ‘chess’ atau dikenali juga sebagai ‘catur’? Mahir dalam permainan tersebut? Rakan sebilik saya yang bernama Wan amat gemar bermain permainan ini.

Sehinggakan beliau mempunyai sebuah buku tersendiri yang mengajar pembacanya untuk mengatur strategi dan taktik dalam permainan tersebut.

Di awal perkenalan kami berdua, saya dengan nada berlagak bercampur gurau sengaja mencabar beliau dalam permainan ‘chess’.

Apabila saya mendapat tahu beliau sudah berkali- kali mewakili universiti dalam perlawanan catur, saya terkedu sebentar.

Kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam jangan diduga. Rupanya saya sudah silap ‘pancing’ lawan. Read the rest of this entry »

 
1 Komen

Posted by di Jun 29, 2007 in Kisah Hidup

 

Coretan Daripada Si Jaga

Empat malam yang lalu, saya berpeluang menyelinap keluar dari universiti dan menghabiskan sisa malam tersebut dengan membaca buku di sebuah restoran mamak yang terletak di Taman Melati dari pukul 12:40 malam sehingga 4 pagi.

Alhamdulillah, buku yang baru dibeli habis dibaca dalam masa satu malam. Bosan menunggu sahaja di restoran tersebut, saya pun beredar dan merayau seorang diri tanpa tujuan di sekitar kompleks kedai yang berhampiran.

Sedang berjalan, saya bertemu dengan seorang jaga yang sedang membetulkan walkie- talkie beliau. Lantas, saya menyapa abang jaga tersebut dan memperkenalkan diri.

Agaknya beliau keseorangan, tanpa teman seperti saya, perbualan kami berakhir pada pukul 6:15 pagi.

Macam- macam yang kami bincangkan. Abang jaga ini bernama Azhari (bukan nama sebenar) berumur 34 tahun dan baru berkecimpung dalam kerja ini selama setahun lebih menjaga premis kedai di Taman Melati.

Pertemuan pada malam tersebut mengajar saya erti sebenar apakah yang dimaksudkan seorang ‘jaga’. Read the rest of this entry »

 
Tinggalkan komen

Posted by di Jun 29, 2007 in Tokoh